The Package
by SHUSAKU BODYTORIUM
live music: Det Wiehl

director/choreographer: Shusaku Takeuchi       (bio*   )
created in 1993, last shows 2001
awarded in 1995  *

Moscow  (photo Maurice Boyer)

Moscow. more pictures by Doug Robinson

A love-duet for man and desk, rotting fish in the suitcase of a clerk, people moving in an office like machines, and piles and piles of paper.
 These are some images from  'the Package', a physical performance about officeworkers; their never-ending handling of  forms and formalities, their dreams and fantasies which they cannot control.

The Package is an exceptional production in several ways:
Shusaku Takeuchi brought together performers from different disciplines; classical and modern dancers, mime-artists, actors and even absolute beginners.
Under his direction they arrive at remarkable achievements, based on the leading concept of Shusaku Bodytorium that `it is not only dancers who crave physical self-expression'.

Another remarkable aspect is the ability of Shusaku Bodytorium to perform the Package at very different locations, such as an old factoryhall, a 17th-century stairwell, a townsquare.
Everywhere the audience is literally guided into a surrealistic, alienating landscape of the mind. 


 
 
Sonia Gaskell-prijs 1995: Shusaku Takeuchi voor The Package

Een rondzwenkende telefoonhoorn die een kantooremployee bedreigt, raadselachtig bewegend serviesgoed, een liefdesduet voor man en bureau, rotte vis in de aktetas van een klerk en bergen, bergen papier. Er wordt driftig mee rondgelopen, vingertoppen boren zich boos in een dikke stapel, vlijtige handen spreiden de vellen zorgzaam uit. Het zijn zo wat beelden uit The Package van Shusaku Takeuchi. Vorige zomer stond deze voorstelling van Stichting Bodytorium een maand lang in Felix Meritis, dat inclusief gevel en trappenhuis als voorstellingsruimte diende. Het is naar aanleiding van deze voorstellingen dat de commissie unaniem het advies uitbrengt, de Sonia Gaskellprijs 1995 toe te kennen aan Shusaku Takeuchi.

In The Package is een aantal opmerkelijke eigenschappen van het werk van Shusaku vertegenwoordigd. Ten eerste is dat het schijnbare gemak, waarmee hij elke ruimte tot de zijne maakt, of het nu een toneel, een wateroppervlak  (Floating Silhouettes), een fabrieksterrein (Temenos) of, zoals in dit geval, een heel theater is. De ruimtes van Felix Meritis zijn maximaal uitgebuit, waarbij de regie voor eenheid en continuiteit zorgt. Sinds zijn komst naar Nederland heeft de Japanse choreograaf/theatermaker/beeldend kunstenaar vele malen op locatie gewerkt, waarbij hij een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan deze vorm van theatermaken en bovendien de aandacht van een niet specifiek dans-gericht publiek heeft weten te trekken.
Een tweede aspect dat (ook) The Package tot een uitzonderlijke produktie maakt, is dat Shusaku er uitvoerenden uit verschillende disciplines in bijeenbrengt. Niet alleen weet hij professionele moderne èn klassieke dansers aan zich te bionden - soms zelfs vrijwel om niet - ook mimers, acteurs en volstrekte leken komen onder zijn begeleiding en regie tot opmerkelijke prestaties die zijn afgesteld op persoonlijkheid, individuele bewegingskwaliteiten en -mogelijkheden.
"Niet alleen dansers willen zich door middel van hun lichaam uitdrukken", is zijn simpele verklaring bij deze in Nederland vrij unieke benaderingswijze. Door middel van improvisatie-opdrachten, waarbij hij een beeld, energie of intentie schetst, vergaart Shusaku zijn materiaal. Daarbij beschikt hij over een geheizinnige gave zijn performers  tot reacties te verleiden, die soms ook hèn verbazen, reden waarom hij regelmatig wordt gevraagd voor workshops en begeleidingen aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Als een beeldhouwer werkt hij de zo verkregen basisvorm uit. Op deze manier zijn de uitzinnige dagdromen en woeste papier-orgies van het kantoorpersoneel in The Package tot stand gekomen.

Ook de lang in het geheugen nasmeulende beelden uit Waswax (1994) zijn zo ontstaan. In deze produktie is echter in veel mindere mate sprake van een eenheid en samenhang dan in The Package. Die voorstelling heeft Shusaku dan ook, zij het tegen de financiële klippen op, gedurende langere tijd vanuit workshops kunnen laten groeien tot een gaaf geheel. Een overeenkomst tussen beide is het vaak surrealistische karakter van de scènes, hun zeggingskracht en intensiteit die getuigen van een bijzonder sterk ontwikkelde, grillige fantasie. Kenmerkend is ook het gebruik van materialen, zowel vast (in The Package bijvoorbeeld papier) als vloeibaar (scheerzeep en was in Waswax). Shusaku is daarbij niet bang zich aan de rand te begeven van wat goede smaak heet te zijn, wat een prikkelende, spannende dimensie aan zijn werk toevoegt.
Door al deze elementen is The Package een unieke voorstlling geworden, zoals Shusaku een  unieke kunstenaar is in het Nederlandse Dansveld.

Pauline Daniëls
Francine van der Wiel
Ed Wubbe

home